2024-14 Herkansing Achterhoek.

Doordat mijn tochtje naar de Achterhoek van 14 tot 19 Juni niet helemaal naar verwachting was verlopen, heb ik besloten daar nog eens heen te gaan, er is nog zoveel te zien.  Maar we hebben ditmaal geen fietsen meegenomen.
Hij staat klaar voor de rit, m’n trouwe camper. ‘t is prachtig weer, ik hoop dat het zo blijft de komende dagen.

Ruurlo. 1 August 2024 24°
We zijn aangekomen in Ruurlo. Dit was ons eerste doel. De hele morgen prachtig mooi weer. Ik schakel de motor uit op de P. van kasteel Ruurlo, en de eerste druppels vallen op de voorruit. Leuk vooruitzicht als we naar het museum moeten lopen. Gelukkig heb ik twee paraplu’s bij me. Blijf ik niet alleen droog maar Sien ook. Ja, inderdaad zij is ook op dit reisje weer van de partij. Nu even een broodje eten en dan duiken we de bui in. Het kasteel dateert uit de 14e eeuw. En het staat midden in een prachtig mooi park. In de jaren 80 van de vorige eeuw fungeerde het als gemeentehuis. In 2013 wist het echtpaar Melchers het kasteel te verwerven om het in de oude glorie te herstellen. Nu is het onderdeel van museum More. Waar ca. 50 schilderijen en ruim 100 werken op papier van Carel Willink hangen en de exotische jurken van zijn (ex) vrouw Mathilde, ontworpen door Fong Leng. Alles komt geweldig tot z’n recht in de prachtige ambiance van het kasteel met name zijn de nieuw aangebrachte eikenhouten vloeren heel indrukwekkend. op de hoeken zijn patronen uit gelaserd die corresponderen met de decoraties in de 18e-eeuwse stucplafonds.  Fijn om het te hebben gezien. De hele middag heeft het geregend, maar we reden door naar Arnhem, naar Anita. Daar begon de zon door te breken en konden we nog uren in de tuin zitten, gezellig. Anita is nog bruidsmeisje geweest bij het huwelijk van Sien en hebben elkaar in ongeveer 40 jaar niet gezien, genoeg om een hele avond vol te kletsen. Werd dus een heel geanimeerde avond.

Appeltern.  2 August 2024 25°
Appeltern was ons volgende doel. Ben er nog nooit geweest maar het was een belevenis. Samen met alle vaste plantenkwekers van Nederland is in Appeltern de Nationale vaste plantentuin aangelegd. De tuin is meer dan 10.000 m² groot met allemaal voorbeeld borders. Vaste planten zijn er in duizenden kleuren en soorten. Een zorgvuldig gekozen compositie zorgt voor een prachtig bloeiende tuin, het hele jaar door. De bordertuin is aangelegd om mensen daarbij te helpen en te inspireren. Geweldig mooie tuinen met de meest exotische bloemen, struiken en bomen. Over heel gevarieerde slingerpaadjes liepen we daartussendoor. Overal zagen we kunstwerken staan. Doordat het zo enorm groot is en je na een paar uur rond te hebben gelopen bij 25 °, hebben we de helft nog niet gezien. Mede door de warmte besloten we te stoppen maar met het vaste voornemen nog eens terug te komen voor de andere helft. Na nog een heerlijk broodje in het gezellige tuin café te hebben genuttigd zijn we op zoek gegaan naar een plekje voor de nacht.

Maasbommel.
2 August 2024 25°
Dat vonden we in Maasbommel, 7 kilometer verderop aan het water bij de veerpont over de Maas. Het laatste vrije plekje was voor ons. De rest van de middag hebben we in de luie stoelen door gebracht. Wel steeds in de schaduw van de camper. We zien veel recreatie bootjes hier op de Maas. En ook zelfs enkele binnenvaartschepen. Een gezellige drukte maar toch heel relaxed. Tegen zessen gingen we een hapje eten in restaurant Foepy’s. We zitten hier niet in de Achterhoek maar in het land van Maas en Waal.

Bronkhorst.
3 August 2024 24°
Voor ons doen zijn we vroeg opgestaan en na wat rond keutelen rijden we dan toch weg. Geprogrammeerd op de kleinste stad van Nederland, Bronkhorst. 160 inwoners heeft het helemaal. Op de parkeerplaats buiten de stad laten we de camper achter en gaan op verkenning uit. We nemen ons voor om alle straten te gaan verkennen. Dat kost ons zeker een uur. Maar het is wel degelijk de moeite waard. Wel erg op toeristen gericht. Een aantal winkeltjes in de oude gebouwen met luxeproducten en een aantal terrasjes rondom de kerk. ‘t Was leuk. Door naar Zutphen op zoek naar een supermarkt, want de koelkast is leeg. Nu zitten we op een terrasje naast de kerk van Borculo te genieten van een heerlijke cappuccino met uiteraard een gebakje erbij. We zitten onder een parasol van 3×3 m en toch kregen we nog druppels op de kop van de enorme bui die plotseling naar beneden komt zetten, maar na een kwartier schijnt het zonnetje weer.

Borculo.   3 August 2024 24°
Even buiten de bebouwde kom van Borculo blijkt een camper plaats te zijn. Daar gaan we kijken. Er kunnen 4 campers staan maar wij zijn de enige. Het is naast een klein partycentrum (14790) heel rustig dus. Het is direct naast de recreatie zwemplas “Hambroekplas”. Na ons te hebben geïnstalleerd gaan we een wandeling rond die plas maken. Aan de waterkant staan 3 tenten op gepaste afstand van elkaar. De bewoners hebben een hengel uitstaan. We maken met een koppel een praatje die al 3,5 kg vis heeft gevangen en druk in de weer waren met pannen en kook stelletje. Het ruikt goed. Ik had wat moeite met het betalen van de kosten van de CP, dat moet met een betaal app, maar dat lukte niet. Na telefonisch overleg heb ik cash geld in een brievenbus gegooid die bij de inrit stond, ook weer geregeld.

Groenlo.
4 August 2024.  21°
Van Borculo zijn we naar Groenlo gegaan, vlak bij het centrum konden we de camper kwijt. We hebben een rondwandeling gemaakt en vonden al snel een gezellig terrasje. Daar zijn we een uurtje blijven plakken want er zou om twaalf uur een festival losgaan. Dat was een beetje een tegenvaller want we hebben maar 1 bandje zien spelen. Dat was wel leuk maar de rest was alleen maar een waren markt. Daarom zijn we maar een rondwandeling gaan maken langs de voormalige vestinggrachten. Hier en daar zagen we een oud kanon staan. Restaurant “Brouwersnős” met een brouwerij erbij had een aantrekkelijk terras waar we een uitsmijter hebben verorberd. Daarna een CP opgezocht 7. Km naar het oosten waar we de nacht door gaan brengen. Maar eerst nog een paar uurtjes in onze luie stoelen van de zon genoten in Zwillbrock. Ook hier waren er weer problemen met het afrekenen. Ook hier moest worden betaald via een andere betaal app, die ik eerst moest downloaden en dan kon ik de app na 10 dagen gebruiken. Niet zo slim dus. Resultaat dat we hier gratis hebben gestaan. Toch hebben we prima geslapen.
*Even een update. Bij onze avondwandeling van gisteren kwamen we tot de ontdekking dat we per ongeluk de grens zijn gepasseerd. We staan op de CP in Zwillbrock Duitsland ca. 500 m over de grens. Dat was wel even lachen.

Almelo.  4 August. 2024. 20°
Op deze trip waren we in de buurt van Geesteren. Daar wonen Diana & Vera, oude vrienden van mij uit onze tijd als reisbegeleiders voor de NKC. Ze nodigden ons om even langs te komen. We werden heel hartelijk ontvangen en gezellig weer bij gekletst. Daarna nog een paar gigantische muurschilderingen opgezocht. Vannacht overnachten we in Almelo. Vlakbij het station en tegenover de jachthaven. Prima plekje. Heel rustig. We zijn net terug vanuit Kreta (restaurant) waar we heerlijke gamba’s hebben gegeten. Nu zitten we voor de tent na te genieten. Bijna 10 uur en het is nog een prima temperatuur. Tot half twaalf buiten kunnen zitten. Echt zomer dus.

Bad Bentheim.  6 August 2024.  29°
Eerst was het een beetje paniek toen we wakker werden, Sien was haar telefoon kwijt. Ik haar opgebeld maar ik kreeg haar voicemail ervoor. Dat schiet niet op dus. Daarna al onze gedragingen van gisteren gerecapituleerd, waarbij we tot de conclusie kwamen dat hij niet ver weg kon zijn. En inderdaad, Sien vond hem voor de camper in het gras, waar we gisteravond hadden gezeten. Alle kou was toen uit de lucht en Sien kon weer lachen. Vanmorgen overleg over de te volgen route naar huis. We zijn het met elkaar eens geworden om nog even aan te gaan in Bad Bentheim. Ik zelf was er al enige malen geweest maar Sien niet. Het is een prachtige route door de Achterhoek, waarbij we in Tubbergen nog even een koffiestop in hebben gelast op een terras. Uiteraard gaat dat niet zonder een lekker gebakje erbij. 28 graden was het, dus de wandeling tegen de berg op naar het kasteel vergde veel van ons. Het kasteel bezichtigd en dat was de moeite waard. Toen aan de rit naar huis. De rit ging via Emmen en het was dan ook tegen zessen dat ik Sien af kon zetten in Groningen. Het was een prachtige tour, waar we veel hebben gezien en overwegend mooi weer hebben gehad.