2024-16 rondje IJsselmeer.

Zuidhorn zondag 18 August 2024 23°
Vertrek uit Zuidhorn omstreeks 8.30 . Vanmorgen om 5 uur Sien naar het transferium gebracht, die gaat een weekje met een busreisje naar de Bodensee.. Ik heb thuisgekomen nog een paar uurtjes op de bank wat slaap ingehaald daarna de laatste spulletjes in de camper en vooruit met de geit. Kwart over tien rij ik de camperplaats in Harlingen op, met angst en beven, dat wel. Max. 14 campers mogen er op. Er staan 13, mazzel en blij dus, stoel naar buiten, boekje, bakkie koffie, gevulde koek erbij. Het zonnetje breekt door. Heel zwak windje. Hoe mooi kan het leven soms zijn. Vanmiddag op de fiets Harlingen in. Een bijzondere gezellige stad. Veel toeristen, dat wel. Heb geprobeerd alle grachtjes te bekijken. Kriskras door de stad gefietst, heel veel mooie geveltjes bekeken, ijsje gegeten, toen naar de haven. Daar was ook veel vertier. Heel veel antieke schepen waarvan veel geschikt waren gemaakt voor het maken van een- of meerdaagse tochten op zee. Veel mensen die met bepakking aan- of van boord stapten.
bij de camper nog een paar uurtjes met een boek in de hand genoten van het heerlijke zonnetje. Tegen zevenen aan de wandel terug naar het centrum, waar ik als besluit van de dag mezelf getrakteerd heb op een pan mosselen.

Den Helder maandag  19 August 2024  22°
Op tijd vertrokken om de Afsluitdijk over te steken. ’t Ging heel voorspoedig want om kwart over tien aangekomen op de camper plaats in Den Helder. Plaats zat. Nu eerst een bakkie koffie en dan op de fiets richting de veerhaven. In eerste instantie de verkeerde kant op gereden. Toen toch de veerboot naar Texel gevonden. Was niet zo moeilijk uiteindelijk. De boot was er nog niet, hij zou om 12.30 vertrekken maar kwam pas om 12.40 uur aan. Het viel niet mee een uur staan wachten met de fiets aan de hand, ingeklemd tussen wel 200 mede slachtoffers. Maar uiteindelijk fietste ík dan toch Texel op. Mijn doel voor vandaag. Ik had inmiddels dorst en honger. En dus was het eerste restaurant/terras in Den Hoorn voor mij. Een uitsmijter met een drankje viel er goed in. Ik heb niet heel Texel bekeken maar vond het wel noodzakelijk om even een nat voetje te halen, sandalen uit en hup de zee in. Waarvoor ben je anders aan het strand nietwaar? Tegen vijf uur zat ik weer bij de camper. Het was een onvoorstelbare drukte bij de veerboot, honderden fietsers, wandelaars, auto’s en campers. De camper plaats is onderdeel van het complex “Willemsoord” de voormalige scheeps- en onderhoud werf van de Koninklijke Marine. Het is nu een museum. Het museum zelf was gesloten maar desondanks was er erg veel te zien. Tientallen oude schepen lagen er en zelfs een enorm grote onderzeeër. Ook veel restaurants en cafés waren er gevestigd. Nu was het bijna uitgestorven maar ik kon toch nog een cappuccino scoren met een koekje erbij. Overdag moet het hier echt een gezellige boel zijn, moet ik onthouden. www.willemsoordbv.nl

Marken en Volendam Dinsdag 20 August 2024  23°
Geprogrammeerd op Volendam op een camper plaats aan de rand van het dorp. Ik was er op tijd zodat ik nog een plaatsje vond. Het was een relaxte morgen korte rit en niet druk op de weg. Na m’n broodje nog een korte “power nap” en hup in het zadel . Eerst Volendam verkennen, dat viel tegen, langs de boulevard alleen maar terrasjes en een enorme drukte van belang. Duizenden mensen liepen er bijna schouder aan schouder. Er was geen doorkomen aan. Ik schat dat het 50 % Aziaten waren. Het eerste stuk kon ik nog langs de kade fietsen maar toen moest ik mij er noodgedwongen wel tussen wurmen. Ik nam al gauw het besluit om dit achter me te laten en door te fietsen naar het 18 km zuidelijk gelegen Marken. De redelijk stevige tegen wind maakte dat de accu op half stond. Marken was een verademing, al die leuke houten vissers huisjes, de smalle steegjes ertussen. Zo’n 30 jaar geleden waren we hier al eens eerder geweest. Aan de haven eerst maar een bakje koffie besteld, zonder gebak deze keer. Dat had ik vanmorgen in de camper al gegeten. Vrij snel daarop begon het ‘t druppelen (regen) dat is pech, 18 km terug in de regen leek mij niet zo aantrekkelijk. Maar wat ziet mijn lodderig oog plotseling, er meert een veerboot aan vlak voor mijn terras. Wat is de bestemming? Volendam!!! Bingo daar ga ik mee terug. Soms heeft een mens toch wel wat geluk nodig. Ruim een half uurtje later zit ík weer op de fiets, maar nu vlak bij de camperplaats.

Ermelo en Harderwijk woensdag 21 August 2024  18°

Negen uur vertrokken uit Volendam. Het leek goed te gaan, niet druk op de weg. Maar bij Amsterdam bleek dat de A10 richting Diemen afgesloten was. Dus moest ík noodgedwongen via de IJ-tunnel en dus midden door Amsterdam, daar was het wel heel druk, goed opletten dus. Daar kwam bij dat Tom mij steeds terug wilde sturen naar de A10. “Alles sal reg kom”, zeggen ze in Zuid-Afrika. En dat klopt dan ook. Via Almere richting Nijkerk en toen kwam de afslag Ermelo. Op de CP “De Voortse akker” stonden al 13 campers, nog plaats zat. Eerst op de fiets naar Ermelo om wat boodschappen te doen. Daarna een broodje eten en dan op de fiets naar Harderwijk. Helemaal niet ver fietsen vandaag nog geen 10 km op en neer. De fiets geparkeerd aan de rand van het centrum en met de benenwagen de stad verkennen. Het is een leuke en interessante stad maar wel heel erg op toerisme ingesteld. Ook wel logisch natuurlijk. Tijdens de wandeling reeds een restaurant uit gezocht waar ze ook vis op de kaart hebben staan. Dat was natuurlijk niet zo moeilijk in een oud vissersdorpje. Restaurant Johannes aan de haven is het geworden. Ik heb gekozen voor een paling proeverij. Gebakken moten, gerookte en paling in ‘t groen. Best lekker allemaal. Op de CP nog geprobeerd buiten te zitten, maar dat viel tegen door de toch wel stevige frisse wind.

Urk
donderdag 22 August 2024  20°

Vertrokken uit Ermelo en de snelste weg naar Urk genomen. De camper plaats aan de haven was nagenoeg vol maar dat is geen probleem want ík blijf hier vandaag toch niet overnachten. Urk was tot 1939 een eiland er werd een dijk aangelegd naar lemmer t.b.v het droogmalen van de Noordoostpolder. Ik heb een wandeling gemaakt door het dorp tot aan de vuurtoren. Enorm veel zeil- en motorjachten liggen er in de haven.

Schokland  donderdag 22 August 2024  20°

In Urk besloot ik dat nog wel tijd had om museum Schokland te bezoeken. Zo’n 15 jaar geleden waren we er al eens geweest, een kennis van mij, via de NKC, Cees Suitgeest, werkte daar als gids. Bij navraag bleek hij een paar jaar geleden te zijn overleden. Het museum over het eiland Schokland ontstaan en ondergang was hier geweldig gepresenteerd. Prachtig educatief museum, echt een aanrader. Daarna op huis aan waar ik om half drie aankwam. Mooi op tijd zodat ik nog naar de mannen soos kon, waar ik eens in de 14 dagen aan deel neem. Hiermee zit mijn rondje IJsselmeer er weer op. Veel gezien, mooi weer, lekker gegeten. Tot de volgende reis over ca. 3 week.