2024-8 Midden Nederland.

Dag 1. 14 Juni 2024.
Zo, ik sta nu op een P direct buiten Ommen aan de vecht. Ga eerst een broodje eten en op de fiets een knooppunten route rijden. De dag begon heerlijk zonnig maar nu trekt de lucht helemaal dicht. Heb ook al wat druppeltjes op de voorruit zien verschijnen, afwachten dus.

Fiets nu richting Vilsteren en zie direct al een ooievaarsnest boven in een boom. 12 druppels regen, het kunnen er ook 13 zijn geweest. Valt heel erg mee dus.

Wat niet meevalt is de trapper van m’n fiets die blijft steeds na ongeveer 5 km vastlopen, en draait dan onder je voet rond. Heel vervelend. Gelukkig had ik wat gereedschap bij me, dus kon ik het steeds weer los maken. Maar vergalt je plezier wel. De tocht is dus korter geworden dan bedoeld, ca. 30 km.

Terug naar de camper, uurtje de oogjes toe en dan door naar Anita en tjerk in Arnhem, toevallig zat Jorrit daar ook. Heel gezellig zitten praten en Anita had lekker gekookt.

Dag 2. 15 Juni 2024.
Zo vanmorgen de stad in geweest om wat nieuwe kleding te kopen voor de twee bruiloften in juli van m’n kleinkinderen. Ben wel tevreden zijn goed geslaagd. Even gezellig geluncht op een terrasje met Anita. Weer problemen met het pedaal van m’ fiets gehad, balen! Morgen ga ik weer aan de rit.

Dag 3. 16 Juni 2024.
Tegen tienen heb ik afscheid genomen van A&T ‘t was weer heel gezellig om even bij te praten bij hen. Heb geprogrammeerd op Hoog Elten. Duitsland dus. Het heeft een paar jaar bij Nederland gehoord, later bij wat grenscorrecties is het weer Duits geworden. In 1955 was het nog Nederlands en ben ik er nog doorheen gereden op de fiets. Samen met een vriend, Roelof Huisman, waren we onderweg naar Zuid-Limburg. We hadden aangebeld bij een huisje met de vraag of we in de schuur mochten slapen en dat mocht. Ik herken natuurlijk niets meer na 70 jaar. Toen waren het allemaal eenvoudige huisjes, nu staan er voornamelijk kapitale villa’s waarvan sommige met een mooi uitzicht over het Rijndal. De beeldhouwer Christoph Wilmsen-Wiegmann heeft hier in 2000 een project voltooid waarbij een zichtlijn gecreëerd werd naar het 8,4 km verder naar het zuiden gelegen Kleef. In 2004 is van af deze granieten poort een groene laserstraal gericht op een koperen knop die op een obelisk, in de Franse tuin in de Springenberg in Kleef.
Daar het bijna de gehele dag regent besloot ik door te rijden naar een CP in Aalten. Een plekje bij een restaurantje. Het was druk in het familierestaurant vanwege Vaderdag. Veel ouders met kinderen. Maar ik had een plekje gereserveerd om zeven uur. Om die tijd is het ongeveer bedtijd voor de kleuters en dus was het toen lang niet zo druk meer. Heb voortijd nog een wandeling door Aalten gemaakt. Best een aardig dorp.

Dag 4. 17 Juni 2024.
Goede nacht gehad, lekker rustig. Pas tegen zes uur begonnen de eerste landbouwtrekkers langs te rijden, zo ongeveer om de 5 minuten 1. Precies zo gedoseerd dat je net niet weer in slaap kon vallen. Aan de rit. In Winterswijk reed ik langs Obelink. Spontaan het parkeerterrein opgereden. Moest toch nog vloeistof voor het toilet hebben. Gigantisch wat een bedrijf, op de P. stonden meer dan honderd campers. En nog veel meer auto’s. Je moet alle hallen door wandelen om weer bij de uitgang te komen en er is geen enkele bewegwijzering aanwezig. Misschien wel gunstig voor de verkoopcijfers maar het kwam mij heel onsympathiek over. Natijd ben ik op de fiets gestapt om nog een rondje door het prachtige landschap te maken. Uiteraard een paar maal het pedaal weer los moeten maken 😫 een lange rit is het dan ook niet geworden. Bij Obelink mag je niet overnachten, dus naar een camperplaats in het centrum van Winterswijk opgezocht. Gelukkig stond er nog maar 1. De betaling via de NKC-app wilde niet lukken. Ik neem aan dat er vanavond wel iemand langs komt. Ga nu eerst de stad in voor een hapje eten. Het is een gehaktbal met friet geworden, heel eenvoudig. Maar ik zat wel tussen allemaal dames met een hoofddoek op het hoofd. Zouden die ook Vaderdag.

Dag 5. 18 Juni 2024

Vanmorgen wakker geworden door de regen die zachtjes op het dak tikte. Die op de deur tikte was de beheerder, die kwam z’n centjes ophalen. Toen ik hem vroeg of hij op de hoogte was dat de betaal app niet werkt, was hij heel verbaasd. Ik vroeg hem of hij de reviews wel eens las? Daar had ík gisteravond op gekeken. Nadat ik zeker tien had gelezen die dezelfde klacht hadden, ben ik gestopt. Hij was heel erg verbaasd “ach ja reviews” zei hij.

Dat, de regen en het feit dat ik m’n fiets niet meer vertrouw hebben mij doen besluiten één dag eerder naar huis te gaan en onderweg gelijk de fiets af te leveren bij de fietsenwinkel, kan ik even fijn mopperen. Landschappelijk is de Achterhoek prachtig dus binnenkort ga ík hier zeker weer eens naar toe. Omstreeks vieren was ík weer thuis de hele weg regen maar in Groningen scheen de zon.
Hij staat weer achter het huis in Zuidhorn. m’n trouwe campertje.