2024-19 Reisje langs de Moezel met Anita.

19 september 2024 21°
Rustig aan naar Arnhem, rond het middaguur kom ik aan. Tjerk staat op de ladder met een kwast in de hand de dakgoot te verven en Anita zit op de bank in de tuin van de zon en een boekje te genieten. Ze heeft er de tijd voor, in maart afgezwaaid als docent van de montessori-school in Arnhem geniet ze nu van de vrijheid om dingen te gaan ondernemen waar ze zin in heeft.
Een van de eerste dingen die we vorig jaar al hebben afgesproken is dat we met z’n beiden een reisje langs de Moezel gaan maken. De gehele wereld hebben ze reeds afgereisd met hun rode campertje, maar de Moezel had ze nog nooit gezien. Vandaar. Vanavond vieren we eerst nog de verjaardag van kleinzoon Jorrit (19.9.1991) en dan morgen aan de rit.
20 september 2024 22°
Startklaar in Arnhem. D.w.z. we moesten nog even Anita’s fiets in de garage zien te wurmen. Het past precies en daar gaan we, we hebben er zin in. In Sinzig maken we nog even een stop om 13.00 uur want onze magen begonnen te knorren, tijd voor een broodje.

Het is druk op de autobaan. Maar we houden die toch maar aan om zo spoedig mogelijk in Trier aan te kunnen komen. 339 km is het. Het was wat zoeken naar de camperplaats in Trier maar uiteindelijk staan we dan toch op de CP Moselauen 120 plaatsen maar nagenoeg vol. 15.45 uur is het nu. Anita en ik hebben eerst een biertje gedronken op de voorspoedige reis. Straks pak ik de fietsen uit en gaan Trier onveilig maken. We volgen het voet/fietspad langs de moezel. Als we halverwege achter een grijs echtpaar rijden, springt de grijsharige oma plotseling van haar fiets en staat dan pardoes wijdbeens het hele pad te blokkeren. Ik moet dan ook vol in de ankers. Of er een fout in de fiets zit weet ik niet maar in elk geval kan ik het voorwiel nu wel 2 cm heen en weer bewegen, foute boel dus. Ik kan nog wel fietsen maar dat gaat gepaard met veel geknars en gekraak. Terug naar de camper waar ik met veel moeite het voorwiel demonteer, het lijkt erop dat de kogellagers naar de barrebiesjes zijn. Anita heeft inmiddels een fietsenwinkel gelokaliseerd niet ver hiervandaan. Ik monteer het wiel weer en zie kans om de winkel te bereiken. Een half uur voor sluitingstijd is een monteur bereid mij te helpen. Hij zet er nieuwe lagers in en na een half uurtje kan ik weer fietsen. Blij blij, blij.
Dan zoeken we een terrasje op en bestellen een portie gamba’s met een glaasje droge witte Moselwein.

Daarna fietsen we door het centrum en maken links en rechts foto’s van deze prachtige stad. Ikzelf was hier al enige malen geweest. Het was overigens mijn eerste buitenlandse fietstocht die ik gemaakt heb. 1957 op de fiets met Wim Ebbinge, tentje mee. Via de Ardennen, langs de Moezel en daarna langs de Rijn terug naar huis rijden. 1200 km in 10 dagen, zou me nu niet meer lukken. Ik heb er zelfs nog een pen vriendinnetje aan over gehouden. Lore Bockrandt.  In het donker fietsen we terug naar de camper

Thörnich. 21 September 2024 22°
Heel rustig aangedaan vanmorgen, daarna eerst inkopen bij Edeka gedaan in Schweich, geweldig assortiment. Daarna doorgereden naar de wijnboer Blessius-Jostock in Tornich. Deze is aangesloten bij de organisatie “landvergnugen”. Daar zijn alleen boeren e.d. bij aangesloten met een winkeltje voor landproducten. Ik betaal daar € 60.- per jaar voor en dan kun je bij alle 1500 in Duitsland en 500 in Oostenrijker gratis overnachten. Om 12 uur kwamen we aan en vanmiddag gaan we een rondje fietsen langs de Moezel.

Een prachtige fietstocht gemaakt over hoofdzakelijk fietspaden langs de moezel. Hele leuke route door verschillende dorpjes gefietst. Veel foto’s gemaakt en een ijsvogel gespot, druiven geproefd en aan een ijsje gelikt. Kwart voor zes waren we weer thuis (camper) na 50 km.

filmpje van ons bezoek aan de Lavagroeve.

’s Avonds had de boer een wijnproeverij, waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. 1,5 uur duurde de wijnproeverij. Heel interessant. Natuurlijk weer heel wat gedronken en gekocht, waren lekkere wijntjes bij. Voor morgen heb ik een CP gereserveerd in Burg, ongeveer 5 km voorbij Traben-Trarbach. Die, Marco Daun, was ook aangesloten bij de organisatie. Hij had er ook een restaurantje en een kleine B&B bij.

Bernkastel-Kues 22 September 2024 22°
Half tien zijn we vertrokken. Consequent de moezel gevolgd langs het water en door dorpjes met soms hele smalle straatjes. Het is nog steeds heel druk met campers. In Bernkastel-Kues, vinden we een parkeerplaats aan het water met uitzicht op het kasteel. We wachten hier op Fred en Wietse die maken een motor tocht in omgekeerde richting langs de Moezel, en zitten hier vlakbij. Gaan we samen lunchen.

Tegen tweeën kwamen de jongens bij ons aan op de plof. De bepakking en de motorkleding achter gelaten in de camper en aan de wandel naar het centrum van Bernkastel. ca. 850 m lopen. Het was een gezellige drukte maar veel toeristen natuurlijk. Maar wat wil je ook anders, het is een erg aantrekkelijk stadje met enorm veel “vakwerkhuizen” We hebben op een terrasje van een lekkere tapa’s lunch genoten.

Nadat de boys tegen half vier weer door reden naar Trier, zijn wij ook doorgereden naar onze CP in Burg bij een wijnboer. Uiteraard hebben we daar op het terras heerlijk zitten eten. Het smaakte bijzonder goed.

23 September 2024 18°
Van Burg zijn we heel rustig naar Cochem gereden. Wel nog even een zijweg de bergen ingereden maar daar waren ze met een weg bezig en moesten we na tien km terug door een wegafsluiting. Toch hadden we daar geen spijt van, want die tien km was bijzonder mooi, het was een diepe Gorge, heel indrukwekkend. Staan nu op een Parkeerplaats vlakbij Centrum van Cochem. Eerst een broodje eten en dan aan de wandel.

Cochem is echt het centrum van het toerisme in het Moezel regio. Maar in september zie je hier voornamelijk grijze toeristen, dat wel. Na de wandeling door Cochem weer aan de rit richting Gerolstein in de Vulkaan Eiffel.

Weidenbach 23 September 2024 19°
We hebben vanmiddag dus afscheid genomen van de moezel en zijn de Vulkaan Eifel in gestoken. Dat is ook een prachtig landschap. Via Daun rijden we over smalle landwegen naar Weidenbach.

Onderweg gaan nog even een Lava Grube bekijken. Daar wordt lava gedolven en klein gemaakt, vermoedelijk voor wegverharding. De camper plaats waar we willen overnachten is bij Hof Wiesental. Een boerderij met veel kleinvee, konijnen, kippen, koeien en wel 5 hele jonge poesjes 1 daarvan sluit direct vriendschap met ons, niet nadat ze eerst de gehele camper heeft geïnspecteerd. Alles de vloer, het dashboard het kastje, de achter kant van de TV, niets ontgaat er aan haar pientere oogjes. Echter op de tafel gedogen we niet, daar trekken we een grens. Een heel geweldig plaatsje is dit. Ze hebben er een piepkleine hofladen bij, super zelfbediening, zelfs het afrekenen moeten we zelf regelen.
Prüm. 24 September 2024 14°
Laat opgestaan en een mooie route uitgezocht door de vulkaan Eifel.
Eerst door het dorpje Murlenbach, waar we een redelijk gerestaureerd kasteel boven de huizen uit zagen steken. Daarna een aantrekkelijke route uit gezet naar Prum. Onderweg meerdere kastelen gespot en in Prum een groot klooster in het centrum van de stad. Verder was het een beetje saai centrum. Maar omdat we hier vlakbij een rustige parkeerplaats hadden gevonden bleven we hier lunchen en een powernap. Geprogrammeerd op Monschau, maar de rest van dag bleef het regenen en omdat we beiden geen zin hadden om daar rond te gaan struinen met een plu boven ons hoofd kwamen we tot het besef dat we ook wel door konden rijden naar Arnhem. 200 km dus nog. Achteraf een heel wijs besluit van ons, want 190 km lang was het regen. Om half zeven stonden we aan de Hommelse weg voor het huis van Anita & Tjerk. In principe een dag te vroeg dus maar wel helemaal droog, dat dan weer wel. En heel tevreden, want het het waren hele leuke dagen. Ik blijf hier vannacht slapen en rij morgen door naar Zuidhorn.