Door Joop Cleij.
P.S.Helmers machinefabriek, P.H.Vorstenberg handel in brandstoffen, Medema & Rodenhuis houtzaagmolen. De scheepswerf van de Jonge en Wieger Rubertus Scheepswerf. Hij bouwde hier 43 schepen. Vn. Tjalken en Kof tjalken. Allemaal zeilschepen. Dit viel toen onder de gemeente Haren. Het zou ook kunnen dat Wieger de werf heeft overgenomen van de Jonge. Dat heb ik nog niet kunnen achterhalen. Haanstra & Zn., Machine fabriek “Groningen”. M.Wieringa Machinefabriek. Kwant Aannemers- of timmerbedrijf. N.L.vd Molen Timmerman aannemer,
Op de grens met de gemeente Haren stond omstreeks 1806 reeds een houtzaagmolen. “De Haan” was de naam. Deze was voor 4000 gulden door Harm Kamerlingh in Zaandam gekocht en vervolgens als bouwpakket naar Groningen vervoerd, om hier weer te worden opgebouwd Het stond schuin tegenover de plaats waar het Helperdiepje uitmondde in het Hoornsediep, en daarmee nog net binnen de gemeente Groningen. Omdat het kanaal hier verlegd en verbreed is, valt de standplaats van de molen tegenwoordig niet meer te zien. Die ligt nu in het Noord-Willemskanaal, ten zuiden van de Julianabrug, In 1858 werd de oude molen vervangen voor die op de foto. De nieuwe bovenkruier naast de oude paltrok, die Kamerlingh meteen liet afbreken toen de nieuwe molen opgeleverd was.
De achtereenvolgende eigenaren waren:
1808-1843 Harm Kamerlingh
1843-1847 Albertus Kamerlingh
1847-1858 wed. Albertus Kamerlingh
1858-1871 Albertus Kamerlingh junior
1871-1876 Gebr. Timmer
1876-1900 Hindrik Teije Timmer
1900-1905 Otto van Diepen
1905-1913 Fa. Stoit & De Vries
1913-1918 Hemmo W. Hemmes
1919-1920 B. Ratgers & Co.
1920-1922 Roelf Eijes Torringa
1922-1922 NV Nationale Bankvereeniging
1922-1925 Fa. Schrage & Van der Goot
De laatste eigenaar liet de molen afbreken in 1925 en verkocht de grond (vermoedelijk) aan scheepswerf “De Eendracht” (P.H.Kerstholt?)
Leuk dat je op foto 17 nog een glimp op vangt van de Wielerbaan die daar ooit is geweest. Links van het balken gat dat bij de molen “de Haan” hoorde werd de scheepswerf gebouwd of de houtzagerij bij de werf hoorde weet ik niet. Het zou ook kunnen dat dit de houtzagerij was van Medema & Rodenhuis.
In 1955 heeft mijn vader een nieuwe bodem onder z’n zeilboot laten maken op de werf van Kerstholt. Op de foto (18) zie je nog een stukje van de insteekhaven. Scheepstimmerman Meijer heeft het samen met m’n vader uitgevoerd. Meijer woonde in de Grunostraat tegenover de James Wattstraat. Hij werkte bij Kerstholt.
Vanwege de aanleg van het verkeersknooppunt Julianaplein is het Hoornsediep een aantal meters naar het westen verplaatst waardoor de insteekhaven van de werf onderdeel ging uitmaken van het Hoornsediep.
Het clubhuis van de roeivereniging Gyas (21) ligt ongeveer op die plaats, vermoedelijk zelfs in de oude insteekhaven.
In 1942 kochten J.H. Bodewes en A.J. Dutmer (19) het bedrijf van timmerman Gerrit Schuil aan het Hoornsediep in Groningen. Hier startten zij omstreeks 1933 de scheepswerf VOF Bodewes & Dutmer en bouwden er diverse sleepboten. In 1948 werd de firma ontbonden,
Duttmer ging naar de werf van Worst in Meppel, Bodewes ging verder als Scheepswerf Hoornsediep. In 1957 werd de werf vanwege de aanleg van de stad-Groninger wijk Corpus den Horn verplaatst naar Wirdum, de oude werf van Apol. Hier werden nog twee schepen gebouwd, waarna Bodewes eind 1958 zijn werf activiteiten beëindigde.
Heb je opmerkingen, correcties, suggesties of aanvullingen op dit deel, dan hoor ik dat graag. Uiteraard probeer ik het zo goed mogelijk te presenteren, maar een foutje is gauw gemaakt
ga verder in deel 5